Suzanne Collins - Nälkäpeli: Matkijanärhi

Sci-fi, tieteiskirjallisuus, nuortenkirjallisuus, dystopia

Englanninkielinen alkuteos 2010, The Hunger Games: Mokingjay (suomentanut Helene Bützow, 2010, WSOY)

Sarja: Nälkäpeli, #3


 

"Olen Katniss Everdeen. Olen seitsemäntoistavuotias. Kotini on Vyöhykkeellä 12, olin mukana Nälkäpelissä. Pääsin pakoon. Capitol vihaa minua. Peeta joutui vangiksi. Hänen uskotaan kuolleen. Todennäköisesti hän onkin kuollut. Luultavasti kuolema on hänelle paras vaihtoehto…
He kaikki haluavat, että asettuisin kunnolla rooliin joka minulle on suunniteltu. Vallankumouksen symboliksi. Matkijanärheksi. Ei riitä, että olen jo aikaisemmin uhmannut Capitolia Nälkäpelissä ja luonut siten ihmisiä yhdistävän tekijän. Minun täytyy nyt ryhtyä oikeaksi johtajaksi, vallankumouksen kasvoiksi, ääneksi ja ruumiillistumaksi. Useimmat vyöhykkeet ovat nyt avoimessa sodassa Capitolia vastaan, ja minun on oltava se, jonka he uskovat johtavan meidät voittoon."

- Katniss: takakannen kertomaa, WSOY

Katniss Everdeen on selvinnyt jo kahdesta nälkäpelistä, mutta maksanut siitä kovan hinnan: hänen ystävänsä Peeta ja muutama muu hänen liittolaisistaan on jäänyt Capitolin vangiksi, ja vyöhyke 12 on pyyhkäisty maan tasalle. Vain Gale, Katnissin perhe ja joukko muita on onnistunut pakenemaan ennen tuhoa. 

Lisäksi kapinalliset haluavat Katnissista vastarintansa symbolin, matkijanärhen. Katniss ei kuitenkaan ole varma tästä. Aikaa ei ole hukattavaksi - taistelun hetki koittaa pian.

Arvioni:

En oikein tiennyt mitä odottaa Nälkäpeli-trilogian viimeisen osan suhteen, mutta kirjan luettuani olin siihen perin pohjin tyytyväinen. Matkijanärhi on täydellinen lopetus Katnissin tarinalle. Olen pitänyt koko trilogiaa arvossa nimenomaan sen takia, ettei sen pääteema ole rakkaus vaan taistelu Capitolia vastaan, ja tässä kyseinen huipentuu. Synkkä, Matkijanärhelle sopiva tunnelma pysyy kirjan loppuun asti ja saa surullisen vivahteen. Kokonaisuudessaan tämän päätösosa on hyvin kaunis ja upea, sillä se käsittelee lukuisan määrän eri tunteita ja Katnissin edellisessä osassa menettämä uskottavuus palaa. Tarinan idea pitää lukijan mielenkiintoa taitavasti yllä. Joissain kohti juoni jäi kuitenkin junnaamaan paikoilleen ja sai huokailemaan, mutta jännittävät kohdat suorastaan salpasivat hengen.

Sekä Nälkäpeli-kirjat että -elokuvat ovat kertakaikkisen upeita. Elokuvat pysyvät ihanan uskollisina kirjasarjalle, ja ne ovatkin yksiä ainoista kirjoista tehdyistä elokuvista, josta pidän kirjan ja leffan samankaltaisuuden tasolla. Suosittelen ehdottomasti lukemaan tämän trilogian - sarjan, jossa hienointa oli taistelu inhimillisyyden ja oikeuden puolesta.

Arvosanani numeroina: 4/5

Kommentit